[ zamknij ]

Informacja o plikach cookies

Informujemy, że używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych techniologii w następujących celach: reklamowych, statystycznych oraz w celu umożliwienia logowania się w serwisie.

Te technologie mogą też stosować współpracujące z nami firmy badawcze, partnerskie oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W Twojej przeglądarce możesz zmieniać ustawienia dotyczące cookies. Informujemy jednak, że jeżeli to zrobisz, nie będziesz mógł w pełni wykorzystywać funkcjonalności serwisu.

Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że akceptujesz umieszczanie cookies na twoim urządzeniu.

Kostka

Kostka

Postby kubusplay » 4 Apr 2010, o 13:49

Skręciłem kostkę i rozerwałem torebkę stawową. Czy będę musiał grać w stabilizatorze? Słyszałem o tym, że mogę dostać receptę czy coś innego na stabilizator, czy to prawda? Jak długo przerwa mnie czeka po zdjęciu gipsu bez grania? Czy kontuzja będzie mi się odnawiać co jakiś czas? Czy są jakieś ćwiczenia na wzmocnienie kostki?
Proszę o odpowiedz.
Pozdrawiam:)
kubusplay
 
Posts: 2
Joined: 4 Apr 2010, o 13:45
Płeć: M


Re: Kostka

Postby przeemekk90 » 4 Apr 2010, o 13:56

Mam ten sam problem. Chętnie bym usłyszał jakąś opinię na ten temat.
Real Madrid/Jagiellonia Białystok
User avatar
przeemekk90
 
Posts: 1315
Joined: 31 Jan 2009, o 11:51
Płeć: M

Re: Kostka

Postby kamo97 » 4 Apr 2010, o 14:22

Mam 12 lat. Ostatnio na treningu pękła mi torebka stawowa i skręciłem kostkę nie miałem gipsu. Musiałem robić okłady z łyżki sody na 1 szklankę przegotowanej sody. Mam zwolnienie na 2 tyg
kamo97
 
Posts: 4
Joined: 2 Apr 2010, o 17:01
Płeć: M

Re: Kostka

Postby kubusplay » 4 Apr 2010, o 17:25

Mi postanowili włożyć w szynę gipsową, po tygodniu boli gorzej niż jak skręciłem. Może wiecie też dlaczego?
Prosił bym o odpowiedz na poprzednie pytania.
kubusplay
 
Posts: 2
Joined: 4 Apr 2010, o 13:45
Płeć: M

Re: Kostka

Postby cfanish » 4 Apr 2010, o 18:03

Ja miałem kostke skręconą pare razy mimo wszystko gram bez stabilizatora.(Stabilizator to sztuczna pomoc i osłabia mięśnie)
Nienarzekam.Jak ma się kostka rozlecieć to się rozleci nawet i w stabilizatorze.
Jedyny słuszny poszukiwacz obiektywizmu i obrońca sprawiedliwości.
cfanish
 
Posts: 373
Joined: 30 Aug 2009, o 22:09
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Arff » 4 Apr 2010, o 19:27

Ktoś gdzieś na forum przytoczył najlepsze możliwe ćwiczenie na rehabilitację stawu skokowego... kupuje się taką duuuuzią piłę rehabilitacyjną i próbuje na niej ustać... wtedy wspaniale nam pracują przyczepy stawu skokowego i tworzymy sobie piękny naturalny stabilizator ;]
"Dyskusja nie szkodzi, jeśli jest prowadzona fair, bez założeń wstępnych i z góry przygotowanej tezy, bo wtedy kończy się dyskusja i zaczyna się ideologia."
Arff
 
Posts: 7145
Joined: 1 Sep 2007, o 08:15
Location: lublin
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Guilder » 5 Apr 2010, o 00:41

Warto też pamiętać (choć dla Was już pewnie za późno), żeby za szybko nie zaczynać po takiej kontuzji, tylko na spokojnie poczekać, aż to się wszystko zrośnie. Ja także miałem rozerwaną torebkę stawową, a teraz gram bez stabilizatora, i nie odczuwam dyskomfortu.
Informacja o ostrzeżeniu jest wysyłana automatycznie - proszę na nią nie odpowiadać.
Wszelkie uwagi dotyczące forum proszę kierować na adres forum@siatka.org
User avatar
Guilder
Moderator   Moderator
 
Posts: 4056
Joined: 11 May 2008, o 00:23
Location: Wrocław
Płeć: M

Re: Kostka

Postby SynapsaSport » 5 Aug 2010, o 20:54

W przypadku siatkówki najczęstszą przyczyną skręcenia stawu skokowego (czyli tzw skręcenia kostki) jest niewłaściwy zeskok na żle ustawioną (podwiniętą) stopę. Są tu dwie możliwości: albo zawodnik zeskakuje na piłkę/ stopę innego zawodnika albo po prostu ląduje na żle postawionej stopie. O ile nie mamy większego wpływu na pierwszy przypadek, o tyle drugi wynika bezpośrednio z niewłaściwej pracy mięśniowej.
Krótko o skręceniach stawu:
Mamy trzy stopnie skręcenia stawu skokowego 1,2 i 3. Tylko w przypadku 2 i 3 stopnia dochodzi do uszkodzenia więzadeł i ewentualnie torebki stawowej.
Postępowanie bezpośrednio po kontuzji - reguła PRICE
P - protection (unieruchomienie)
R - rest (odpoczynek)
I - ice (lód)
C - compression (ucisk)
E - elevation (uniesienie)

czyli:
1. skręconą nogę należy unieruchomić i zabezpieczyć przed jakimkolwiek ruchem, unieść powyżej klatki piersiowej, obłozyć lodem (jednak nie bezpośrednio na skórę a przez szmatkę, ręcznik, skarpetę itp) na 20 min i owinąć bandażem elastycznym (bandaż powinien być jedynie w niewielkim stopniu napięty)
2. udajemy się do lekarza - chirurg lub ortopeda - w dniu urazu bez problemu przyjmie nas każda Izba Przyjęć (następnego dnia będzie trudniej) celem sprawdzenia, czy nie doszło do pęknięcia
3. większość skręceń nie potrzebuje tzw buta gipsowego, wystarcza szyna gipsowa, jednak w przypadku poważnego zerwania kilku więzadeł, uszkodzenia torebki stawowej lub więzozrostu całkowite unieruchomienie będzie konieczne - decyzja należy do lekarza
4. jeżeli noga jest w gipsie to czekamy na jego zdjęcie (najczęściej 10 - 14 dni)
5. jeżeli obeszło się bez gipsu to:
- przez pierwsze dwa dni stosujemy okłady z lodu 5 - 6 razy dziennie po 20 min, od 3 do 7 dnia 2 razy dziennie po 20 min,
- nogę trzymamy wysoko (powyżej klatki piersiowej) a w nocy podkładamy pod całą nogę zwiniętą kołdrę lub dużą poduszkę - uniesienie stosujemy około 7 dni lub dłużej jeżeli noga dalej puchnie,
- po 3 dniach możemy rozpocząć pierwsze ćwiczenia ( o tym następnym razem)
- po 7 dniach można obciążać kończynę
- po 10 dniach można próbować truchtać
- po 14 dniach można próbować wykonać poskok
- po 20 dniach można próbować wrócić na trening
oczywiście to wszystko przy właściwie prowadzonej intensywnej rehabilitacji
- lub też założyć właściwy stabilizator i po ustąpieniu bólu wrócić do treningów

Należy pamiętać, że każde skręcenie musi być wyleczone i to całkowicie. Należy dążyć do tego, żeby nie tylko wrócić do stanu sprzed kontuzji, ale jeszcze bardziej poprawić pracę mięśniową. W profilaktyce skręceń najważniejsza jest tzw sensomotoryka czyli umiejętność wykonywania prawidłowego ruchu na podstawie bodźców (impulsów) nerwowych umieszczonych wewnątrz stawu, mięśni, ściegien i więzadeł bez konieczności wykorzystywania zmysłu wzroku.
Paweł Szczerbicki
Centrum Rehabilitacji Sportowej Synapsa Sport
SynapsaSport
 
Posts: 13
Joined: 5 Aug 2010, o 20:17
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Mate » 5 Aug 2010, o 21:18

Witamy na pokładzie specjalistę od spraw zdrowotnych :) .
Wczoraj kopnąłem kolegę w kolano(zrobił unik :) ) i niefortunnie "popsułem" sobie staw skokowy. Czasami boli, czasami nie(jak spałem to bolało). Obrzęku nie ma, ale nie wiem, czy zgłaszać to do lekarza?? Jakimiś domowymi metodami da się to wyleczyć?? Jakie maści polecacie??
,,Kiedyś... kiedyś przed laty, kiedy pisałem taką analizę dla Gazety Wyborczej napisało mi się: Co by było, gdyby nie było Piotra Gruszki? Otóż trzeba byłoby go wymyślić!" - Zdzisław Ambroziak

Rozmowa z dr. Fabio Rizollini'm xD
User avatar
Mate
 
Posts: 3656
Joined: 1 Sep 2007, o 12:54
Location: Tomaszów Mazowiecki
Płeć: M

Re: Kostka

Postby SynapsaSport » 6 Aug 2010, o 12:12

Ja również witam wszystkich forumowiczów. W miarę swoich skromnych możliwości służę radą,

Mate wrote:Witamy na pokładzie specjalistę od spraw zdrowotnych :) .
Wczoraj kopnąłem kolegę w kolano(zrobił unik :) ) i niefortunnie "popsułem" sobie staw skokowy. Czasami boli, czasami nie(jak spałem to bolało). Obrzęku nie ma, ale nie wiem, czy zgłaszać to do lekarza?? Jakimiś domowymi metodami da się to wyleczyć?? Jakie maści polecacie??


Po pierwsze powinieneś wiedzieć, że nieładnie jest kopać kolegę w kolano ;) . A tak na poważnie to co dokładnie zrobiłeś i w którym miejscu odczuwasz ból
Paweł Szczerbicki
Centrum Rehabilitacji Sportowej Synapsa Sport
SynapsaSport
 
Posts: 13
Joined: 5 Aug 2010, o 20:17
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Mate » 6 Aug 2010, o 13:21

Chciałem go kopnąć w udo(mały sparing był :) ), ale wyszło tak, że dostał w kolano. Ból odczuwam "na zakręcie", czyli łydki, początek stopy. Już drugi raz w nocy czułem staw skokowy. Różnić pomiędzy stopą prawą, gdzie mam ten lekki uraz, a lewą żadnych różnic nie ma.

Mocniejsze zawiązanie buta powoduje ciągły ból.
,,Kiedyś... kiedyś przed laty, kiedy pisałem taką analizę dla Gazety Wyborczej napisało mi się: Co by było, gdyby nie było Piotra Gruszki? Otóż trzeba byłoby go wymyślić!" - Zdzisław Ambroziak

Rozmowa z dr. Fabio Rizollini'm xD
User avatar
Mate
 
Posts: 3656
Joined: 1 Sep 2007, o 12:54
Location: Tomaszów Mazowiecki
Płeć: M

Re: Kostka

Postby SynapsaSport » 6 Aug 2010, o 16:19

Przy tego typu urazach najczęściej mamy do czynienia z naciągnięciem mięśni lub ich ścięgien. W twoim przypadku prawdopodobnie ścięgien mięśni strzałkowych (owijają się one wokół kostki bocznej) lub piszczelowego przedniego (bardziej z przodu) - nie do końca jestem przekonany czy dobrze rozumię umiejscowienie bólu. W takich przypadkach najlepiej jest na trzy dni odpuścić sobie treningi i stosować masaż kostką lodu obolałego miejsca tzn. bierzesz w palce kostkę lodu i "smarujesz" nią obolałe miejsce do całkowitego rozpuszczenia się kostki - 3 - 4 razy w ciągu dnia. Nie powinno się stosować natomiast zimnych okładów z lodu lub woreczków (zbyt niska temperatura okładu dodatkowo usztywnia ścięgno). Jak lubisz maści to możesz zastosować jakąkolwiek z ketoprofenem lub ibuprofenem (np Fastum, Ketonal, Ketoprom, Traumon itp) - firma nie ma tu większego znaczenia. Aplikacja maści - wyciskasz na długość palca wskazującego (8-10cm) i wcierasz całość do suchego w obolałe miejsce 2-3 razy dziennie nie dłużej niż 3-4 dni. Przez cały czas unikasz podrażnień mechanicznych (ciasno zasznurowane buty, twarde opaski lub stabilizatory, zbyt mocno zabandażowana opaska elastyczna itp)
Paweł Szczerbicki
Centrum Rehabilitacji Sportowej Synapsa Sport
SynapsaSport
 
Posts: 13
Joined: 5 Aug 2010, o 20:17
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Mate » 6 Aug 2010, o 17:26

Dziękuję bardzo. Napisał pan, żeby nie używać lodu bezpośrednio. Poza tym, słyszałem gdzieś, że sztuczny lód jest groźny dla kości, stawów itd. Czy to prawda i czy lód zwykły lub sztuczny trzeba używać pośrednio przez skarpetkę, ręcznik, bądź inny materiał??
,,Kiedyś... kiedyś przed laty, kiedy pisałem taką analizę dla Gazety Wyborczej napisało mi się: Co by było, gdyby nie było Piotra Gruszki? Otóż trzeba byłoby go wymyślić!" - Zdzisław Ambroziak

Rozmowa z dr. Fabio Rizollini'm xD
User avatar
Mate
 
Posts: 3656
Joined: 1 Sep 2007, o 12:54
Location: Tomaszów Mazowiecki
Płeć: M

Re: Kostka

Postby Arff » 6 Aug 2010, o 18:10

SynapsaSport wrote:1. skręconą nogę należy unieruchomić i zabezpieczyć przed jakimkolwiek ruchem, unieść powyżej klatki piersiowej, obłozyć lodem (jednak nie bezpośrednio na skórę a przez szmatkę, ręcznik, skarpetę itp) na 20 min i owinąć bandażem elastycznym (bandaż powinien być jedynie w niewielkim stopniu napięty)


więc odpowiedź na Twoje pytanie Mate zapewne będzie twierdząca :)
"Dyskusja nie szkodzi, jeśli jest prowadzona fair, bez założeń wstępnych i z góry przygotowanej tezy, bo wtedy kończy się dyskusja i zaczyna się ideologia."
Arff
 
Posts: 7145
Joined: 1 Sep 2007, o 08:15
Location: lublin
Płeć: M

Re: Kostka

Postby SynapsaSport » 6 Aug 2010, o 19:00

Dokładnie tak. Kłopot tkwi w temperaturze - materiał stały (lód, suchy lód, woreczki żelowe) możemy schładzać teoretycznie do dowolnie niskiej temperatury. Przeciętnie, trzymając w zamrażarce schładzamy je do około minus 8 stopni. Jeżeli teraz przyłozymy bezpośrednio na skórę tak schłodzony okład to odmrożenie gwarantowane. Warstwa materiału to dodatkowa warstwa powietrza umozliwiająca wykroplenie się pary wodnej, a woda w stanie ciekłym to jak wiadomo nie mniej niż 0 stopni :) . Podobny efekt uzyskamy przy masażu kostką lodu.
co do szkodliwości sztucznego lodu - z medycznego punktu widzenia nie znamy żadnych negatywnych skutków stosowania go. Nalezy jednak pamiętac o jednej zasadzie - niska temperatura jest korzystna tylko w ciagu 48 godzin od wystapienia urazu (hamowanie obrzeku i szybsze krzepnięcie krwi wypływającej z uszkodzonych struktur), w późniejszym okresie wydłuża czas gojenia (hamuje proces zapalny, który jest niezbędny do właściwego gojenia tkanek)
Paweł Szczerbicki
Centrum Rehabilitacji Sportowej Synapsa Sport
SynapsaSport
 
Posts: 13
Joined: 5 Aug 2010, o 20:17
Płeć: M

Re: Kostka

Postby rasha » 4 Mar 2016, o 11:51

Jak lubisz maści to możesz zastosować jakąkolwiek z ketoprofenem lub ibuprofenem (np Fastum, Ketonal, Ketoprom, Traumon itp) - firma nie ma tu większego znaczenia.
rasha
 
Posts: 2
Joined: 4 Mar 2016, o 11:34
Płeć: M

Re: Kostka

Postby SynapsaSport » 6 Mar 2016, o 18:28

Środki przeciwzapalne np. w maściach są OK ale pamiętajmy, że przy uszkodzeniu tkanek (np zerwaniu więzadeł, rozerwaniu więzozrostu itp) najważniejszy jest proces gojenia i tworzenia blizny, a tu stan zapalny jest naszym sprzymierzeńcem. Proponuję następującą zasadę: przy skręceniach I i II stopnia możemy smarować, przy skręceniach III stopnia smarujemy dopiero po zdjęciu unieruchomienia (10 - 14 dni). Zaś przytoczony cytat o maściach dotyczył stłuczenia tkanek zgłoszonego w jednym z poprzednich postów.
Paweł Szczerbicki
Centrum Rehabilitacji Sportowej Synapsa Sport
SynapsaSport
 
Posts: 13
Joined: 5 Aug 2010, o 20:17
Płeć: M

Re: Kostka

Postby rasha » 10 Mar 2016, o 10:27

Skręciłem kostkę i rozerwałem torebkę stawową. Czy będę musiał grać w stabilizatorze? Słyszałem o tym, że mogę dostać receptę czy coś innego na stabilizator, czy to prawda? Jak długo przerwa mnie czeka po zdjęciu gipsu bez grania? Czy kontuzja będzie mi się odnawiać co jakiś czas? Czy są jakieś ćwiczenia na wzmocnienie kostki?
Proszę o odpowiedz.
Pozdrawiam:)
Last edited by Guilder on 15 Mar 2016, o 20:10, edited 1 time in total.
Reason: Punkt 16. Regulaminu Forum.
rasha
 
Posts: 2
Joined: 4 Mar 2016, o 11:34
Płeć: M

Re: Kostka

Postby araszka » 26 Jun 2017, o 09:50

[post skasowany]
Last edited by Guilder on 26 Jun 2017, o 10:17, edited 1 time in total.
Reason: Punkt 16. Regulaminu Forum.
araszka
 
Posts: 1
Joined: 26 Jun 2017, o 09:49
Płeć: M

Re: Kostka

Postby jedenzwielu » 28 Aug 2017, o 09:39

Nie da się wzmocnić kostki. Jedyną ochroną stawu skokowego jest odpowiednia rozgrzewka.
jedenzwielu
 
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2017, o 12:18
Płeć: M


Return to Trening

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests